Mesajele de email nesolicitate, spam-ul, face parte din viața noastră de zi cu zi și știm cu toții ce este: o metodă agresivă de email marketing. Spam-ul este una din cele mai ieftine unelte de promovare, dar și cea mai dăunătoare unei afaceri, din păcate.
Există o diferență clara intre EMAIL MARKETING și EMAIL MARKETING-UL AGRESIV (SPAM). Voi încerca să explic în continuare cât mai sumar ce înseamnă acestea două și de ce este bine sa nu se apeleze la mesaje de tip spam.
METODA DE EMAIL MARKETING CORECT
Poate fi o metodă de promovare în masă foarte eficientă deoarece presupune un număr de persoane care și-au furnizat la un moment dat adresa de email cu bună știință, prin intermediul unui formular de pe site-ul tău sau al unui site partener. Adică te-au autorizat să-i ții la curent cu produsele sau serviciile tale prin intermediul poștei electronice, fiind clar interesat de acestea. Pentru păstrarea numărului de abonați și obținerea unor rezultate satisfăcătoare, este recomandată trimiterea de newslettere de 2-3 ori pe săptamâna. Mesajele prea dese pot deveni enervante pentru anumite persoane, mai ales dacă acestea au conținut foarte asemănător de fiecare dată.
Sfaturi pentru o bună practică.
1. Nu încercați să vă promovați singur dacă nu aveți o minimă experiență în domeniu, mai ales folosind IP-ul propriului site. Apelați întodeauna la o firmă de email marketing serioasă, cu experiența și care știe ce face. Dacă totuși doriți să trimiteți newslettere pe cont propriu, este recomandată folosirea unui serviciu extern de genul MailChimp.
2. Folosiți întotdeauna o listă proprie de abonați.
3. Asigurați-vă că se respectă legislația cu privire la comunicările comerciale, capitolul 2 din legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic.
EMAIL MARKETING DE TIP SPAM
Acest tip de promovare este unul foarte dăunător, mai ales pe termen lung. Mesajele nesolicitate nu sunt văzute ca un lucru tocmai corect. Trimiți unor persoane ceva ce practic nu ți-au cerut și se pot simți cumva agresați. Majoritatea email-urilor de acest tip sunt marcate ca spam sau junk în secunda următoare.
Pe lângă faptul că imaginea unei afaceri se șifonează cu timpul, spam-ul este ilegal și poate genera consecințe urâte din acest punct de vedere. Mai mult decât consecințele legale, trebuie luat în considerare și faptul că adresele IP si domeniile găzduite pe acel server vor avea de suferit, acestea fiind la un moment dat (și este inevitabil) adăugate in liste negre și marcate ca adrese IP/domenii web care fac spam. Eticheta de spammer cântarește foarte greu pentru orice afacere.
Notă: Acest articol l-am scris ca urmare a propriei mele experiențe, a utilizatorului care primește mesaje nesolicitate zilnic și care le marchează ca spam instant. La o mai atentă examinare a expeditorilor de spam din România am constatat faptul că majoritatea sunt firme mici care vând produse de proastă calitate ori produse contrafăcute.
Un exemplu de promovare corectă prim email marketing poate fi Altex sau Emag, care trimit newslettere doar dacă te înscrii pentru așa ceva, oferindu-ți posibilitatea să te și dezabonezi în mod real de la acele newslettere.